Tarikh/ Hari: Masa : 7.45 – 8.20 Kelas : 4 Bakawali Bil. Pelajar : 43 orang
M/ Pel : Bahasa Melayu
M/ Pel : Bahasa Melayu
Tajuk : Keluarga bahagia
Objektif : Pada akhir pembelajaran murid akan dapat:
1. Mengetahui kata panggilan untuk bapa / ibu saudara.
2. Menyenaraikan panggilan bapa / ibu saudara ( Mak Long/Pak Long)
3. Membuat ayat perintah, larangan, dan ayat seru yang sering disebut di
rumah.
Pengetahuan Sedia Ada : Murid mengetahui setiap orang ada keluarga sendiri.
Konsep : Konsep kekeluargaan dan istilah panggilan dalam keluarga.
Bahan : 1. Lagu “Keluarga bahagia”
2. Gambar Keluarga
3. Kad perkataan
4. Lembaran kerja
Nilai : 1. Bekerjasama dalam setiap tugasan yang diberi.
2. Murid menggunakan bahasa sopan dalam perbualan.
Kemahiran : 1. Menyenaraikan ayat perintah yang biasa digunakan di rumah
2. Membina 5 ayat perintah daripada kata perintah yang disenaraikan.
Langkah/Masa
|
Isi Pelajaran
|
Aktiviti Pengajaran Pembelajaran
|
Catatan
| |
Aktiviti Guru
|
Aktiviti Murid
| |||
Set Induksi
|
Lagu ”Keluarga Bahagia
Gambar tunggal
Keluarga bahagia
|
1. Guru menyoal murid berdasarkan lagu yang diperdengarkan.
2. Mencungkil idea murid dengan menyoal
berpandukan gambar tunggal
sebuah keluarga yang ditunjukkan oleh guru di depan kelas.
|
1. Murid yang mengetahui lagu tersebut menyanyi bersama dengan iringan radio.
2. Murid memberi respon terhadap soalan yang diberikan oleh guru.
3. Murid berasa seronok dengan pengetahuan sedia ada mereka
|
Teknik:
Penyoalan secara kelas tentang lagu dan gambar keluarga
C0ntoh:
1. Berapa orang ahli keluarga yang terdapat dalam gambar ini?
|
Perkembangan
1
(20 minit)
|
Lisan:
Perbualan 2 orang murid tentang ahli keluarga mereka.
Panggilan gelaran ahli keluarga:
Pak Long
Mak Long
Pak Ngah
Mak Usu
|
1. Guru menunjukkan petikan cerita ”Keluarga Bahagia” dalam buku teks
2. Guru meminta 2 orang murid ke depan untuk melakonkan dialog yang terdapat dalam teks.
3. Guru meminta murid berbincang tentang keluarga masing-masing.
Debriefing:
Murid yang telah menguasai maju ke fasa applikasi sementara yang masih keliru diberi penerangan oleh guru dalam kumpulan kecil.
|
1. Murid membaca petikan secara senyap.
2. 2 orang murid melakonkan dialog.
3. Murid dibahagikan kepada 2 kumpulan.
4. Murid diminta berbincang dan berlatih dalam kumpulan untuk berbual di depan
kelas.
5. Murid mempersembahkan perbualan mereka di depan kelas.
Aktiviti Pemulihan:
Murid yang lemah diberi penerangan dalam kumpulan yang kecil dan diminta menonton perbualan rakan mereka di depan kelas.
|
Strategi / Teknik:
Simulasi-perbualan latar belakang keluarga masing-masing.
Nilai murni:
Kerjasama dalam kumpulan sewaktu perbincangan.
|
Perkembangan
2
(20 minit)
|
1. Contoh Ayat Perintah:
Usah pergi ke sungai yang dalam airnya.
|
1. Guru menunjukkan contoh Ayat Perintah.
2.Guru meminta murid membina 5 atau lebih ayat perintah yang selalu digunakan di
rumah.
3. Guru meminta murid menjawab teguran dengan sopan.
|
1. Murid membina ayat berdasarkan perkataan yang ditunjukkan dalam kumpulan.
2. Murid membaca ayat yang mereka bina.
3. Murid memberi jawapan bagi setiap
teguran.
|
Strategi:
Perbincangan dalam kumpulan diikuti persembahan dapatan hasil pembelajaran.
|
Penutup
(10 minit)
|
Peranan setiap ahli keluarga untuk mewujudkan keluarga bahagia.
Anak-patuh peraturan.
Kerjasama di rumah
Sikap tolak ansur.
|
1. Kuiz pendek dengan mengisi tempat kosong dengan jawapan yang betul.
2.Guru menyelesaikan masalah kekeliruan murid.
3.Guru meminta
murid membuat ayat berpandukan perkataan yang diberi ke dalam buku tulis.
|
1. Murid menjawab soalan yang diberikan di dalam lembaran kerja.
2. Murid membacakan jawapan mereka.
3. Murid membuat ayat di dalam buku tulis.
|
Strategi:
Penyoalan keseluruhan kelas menggunakan lembaran kerja.
|
Refleksi :
Rph yang jelas dan lengkap. Terima ksih atas perkongsian ini.
ReplyDelete